امید

چهار شمع به آهستگی می‌سوختند، در آن محیط آرام صدای صحبت آنها به گوش می‌رسید.شمع اول گفت: من صلح و آرامش هستم، هیچ كسی نمی‌تواند شعله مرا روشن نگه دارد من باور دارم كه به زودی می‌میرم....... سپس شعله صلح و آرامش ضعیف شد تا به كلی خاموش شد شمع دوم گفت: من ایمان و اعتقاد هستم، ولی برای بیشتر آدمها دیگر چیز ضروری در زندگی نیستم پس دلیلی وجود ندارد كه دیگر روشن بمانم......... سپس با وزش نسیم ملایمی ایمان نیز خاموش گشت.

شمع سوم با ناراحتی گفت: من عشق هستم ولی توانایی آن را ندارم كه دیگر روشن بمانم، انسانها من را در حاشیه زندگی خود قرار داده‌اند و اهمیت مرا درك نمی‌كنند، آنها حتی فراموش كرده‌اند كه به نزدیكترین كسان خود عشق بورزند .............. طولی نكشید كه عشق نیز خاموش شد.

ناگهان كودكی وارد اتاق شد و سه شمع خاموش را دید، گفت: چرا شما خاموش شده‌اید، همه انتظار دارند كه شما تا آخرین لحظه روشن بمانید ......... سپس شروع به گریستن كرد........... پــــــــس...شمع چهارم گفت: نگران نباش تا زمانیكه من وجود دارم ما می‌توانیم بقیه شمع‌ها را دوباره روشن كنیم، مـن امـــید هستم.

با چشمانی كه از اشك و شوق می‌درخشید ..... كودك شمع امید را برداشت و بقیه شمع‌ها را روشن كرد.

نور امید هرگز نباید از زندگی شما محو شود ...

 




تست خودشناسی: دیداری، شنیداری یا لمسی هستید؟

سوالات زیر را به دقت بخوانید و اولین گزینه ای را که به ذهنتان می رسد انتخاب کنید..


1- برای مسافرت به شمال رفته اید، اولین چیزی که باعث خوشحالی تان می شود از اینکه آنجا هستید، کدام گزینه است؟

الف) این حس که پاهای شما روی ماسه های خنک قرار دارد و آفتاب گرم و نسیم دلنواز صورت شما را نوازش می دهد.
ب) صدای امواجی که به طرف ساحل می آیند. صدای باد و آوای پرندگان که از دوردست ها می آید و همه جا را پر می کند.
ج) اینکه توانسته اید مسافرت خوبی را با یک قیمت مناسب فراهم کنید.
د) دیدن مناظر زیبا و طبیعت شمال، درخشش نور خورشید، رنگ آبی دریا و ...

2- وقتی ناامید و خسته هستید، چه چیزی بیشتر از همه به شما کمک می کند؟

الف) خیره شدن به یک تابلو یا قاب عکس
ب) حرف زدن یا گوش کردن به حرف های یک نفر دیگر
ج) رویارویی با مشکل یا مساله ای که شما را ناراحت کرده
د) بررسی موضوع و کنار آمدن با آن

3- در محل کار به شما مسوولیتی داده می شود، زمانی که از عهده آن بهتر برمی آیید که ...

الف) تصویری از آنچه لازم است، در ذهنتان داشته باشید.
ب) احساس مثبتی نسبت به آن کار داشته باشید.
ج) با آن کار در حدی که متوجه شوید چه چیزهایی لازم است، آشنا باشید.
د) یک نفر به شما بگوید که چه چیزهایی لازم دارید.

4- اگر بخواهید با یک محصول جدید آشنا شوید، ترجیح می دهید ...

الف) با افراد معرّف در ارتباط باشید و آن محصول را از نزدیک ببینید و آن را در دست بگیرید.
ب) از تلویزیون یا رادیو آن محصول را به شما معرفی کنند.
ج) معرفی آن وسیله بر پایه منطق بوده و داده ها قابل بررسی باشند.
د) افرادی با صدایی آرام و رسا در ارتباط با محصول به شما اطلاعات دهند.

5- زمانی که می خواهید اتومبیل بخرید چه چیزی را در نظر می گیرید؟

الف) قیمت ماشین، میزان مصرف بنزین، وسایل امنیتی و ...
ب) راحتی صندلی ها و اینکه چه احساسی زمانی که پشت فرمان نشستید داشتید و ...
ج) رنگ ماشین، مدل ماشین و اینکه شما در آن چطور به نظر می رسید.
د) صدای موتور، سیستم ضبط صوت و بدون صدا بودن ماشین هنگام رانندگی

6- نمود افکارتان زمانی که با دیگران در ارتباط هستید چگونه است؟

الف) خوشحالی، ناراحتی و ... در تن صدای شما مشخص می شود.
ب) از روی واژگان شما می توان به آنها پی برد.
ج) ظاهرتان آن را مشخص می کند.
د) از روی احساسی که دارید می توان به افکارتان پی برد.

7- زمانی که عصبی هستید اولین چیزی که در شما رخ می دهد چیست؟

الف) از نظر شما صداها جور دیگری به نظر می آیند.
ب) احساس شما تغییر می کند.
ج) اشیا جور دیگری به نظر شما می رسند.
د) هیچ چیزی درست و منطقی به نظر نمی رسد.

8- در یک مباحثه، چیزی که شما را تحت تاثیر قرار می دهد ...

الف) منطق فرد مقابل است.
ب) تن صدای فرد مقابل است.
ج) اینکه فرد مقابل به شما انرژی می دهد یا نه
د) حرکات اندام و زبان بدن فرد مقابل که باعث می شود بتوانید تصویر واضحی از دیدگاه او داشته باشید.

9- موفقیت خود را در کار چطور ارزیابی می کنید؟

الف) اینکه با برنامه پیش بروید و متوجه کارهایی که باید انجام دهید باشید.
ب) موفقیت برای شما به این معنی است که هر روز بهتر از روز قبل باشید.
ج) از روی برخورد همکاران و مسوولان و طرز صحبت کردن آنها با خودتان
د) اینکه چقدر نسبت به خودتان احساس رضایتمندی دارید.

10- یکی از خصوصیات شما این است که ...

الف) می توانید تشخیص دهید چه کاری لازم است و آن را در لحظه انجام می دهید.
ب) قادرید داده ها و حقایق جدید را خوب حل و فصل کنید.
ج) شنونده خوبی هستید و می توانید از مطالب گفته شده منظور درست را متوجه شوید.
د) به احساستان اطمینان دارید، زیرا اکثر اوقات درست است.

11- برای شما راحت تر است که ...

الف) بهترین وسایل صوتی را انتخاب کنید و صدا و تن صدا را به خوبی تشخیص دهید.
ب) به طور دقیق و موشکافانه، نکات هوشمندانه ای را در یک مکالمه تشخیص دهید.
ج) اسباب و لوازم منزل راحت و مناسب را انتخاب کنید.
د) ترکیب رنگ های متنوع و زیبا را در کنار هم جمع کنید، به طوری که هماهنگی و زیبایی خاصی داشته باشد.

12- اگر بخواهید موافقت خود را با کسی نشان دهید کدام جمله را بیان می کنید؟

الف) احساس می کنم درست می گویید.
ب) تصور می کنم درست است.
ج) به نظر درست می آید.
د) منطقی است.

پاسخ های خود را در جدول زیر مشخص کنید. تعداد جواب های شما در هر ستون نشان می دهد که شما چقدر سمعی، بصری، لمسی یا سمعی – منطقی هستید.

ادامه نوشته

اعتیاد به اینترنت

وابستگی و اعتیاد به اینترنت عبارت است از استفاده بیمارگونه و وسواسی به اینترنت كه با علائمی مانند گوشه‌گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است.


دكتر سید سعید صدر، روانپزشك با بیان این مطلب اظهار داشت: اینترنت یكی از وسایل ارتباطی در عصر جدید است و مانند سایر ابزارها، كاربردهای مثبت و منفی زیادی دارد كه متاسفانه آثار منفی آن بیشتر به چشم می‌خورد.


وی افزود: استفاده از اینترنت اجتناب‌ناپذیر است. اما مشكل اینجاست كه جوانان خیلی زود و در سن پایین درگیر آن می‌شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از اینترنت باعث می‌شود فرد از فضای بیرونی منفك شود مثلاً ساعت خواب فرد عوض می‌شود، تمركزش را از دست می‌دهد و دچار خستگی روانی می‌شود.


دکتر صدر خاطرنشان کرد: در واقع اعتیاد به اینترنت شبیه دیگر اعتیادهاست. این اختلال نوعی مشكل روانی محسوب می‌شود كه البته همچنان مورد تحقیق و بررسی است و تنها راه درمان آن مشاوره روانی است.


چهارده اصل اعتیاد

اصل اول : مواد مخدر
به ماده ای گفته می شود كه انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج می كند.

اصل دوم : معتاد كیست
فرد بیماری است كه بر اثر استفاده مكرر از مواد مخدر در قسمت جسم و روان و جهان بینی تخریب ایجاد كرده و از تعادل خارج شده است.

اصل سوم : جایگزینی
اعتیاد مسمومیت مزمن نیست بلكه جایگزینی مزمن است چون مواد مخدر خارجی جایگزین مواد مخدر داخلی یا جسم گردیده است.

اصل چهارم : روان
معتاد بیمار است،اما بیمار الزاماً و ذاتاً روانی نیست همانطور كه یك انسان مست بیمار روانی نیست و حركات نامعقول او اثرات الكل است اختلالات رفتاری فرد معتاد در اثر مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر می باشد.

اصل پنجم : زمان
طول درمان در اكثر مواد مخدر مثل :تریاك،هروئین،الكل و داروها در قسمت جسم یا راه اندازی سیستمهای تولید كننده مواد شبه افیونی بدن،حدوداً 11 ماه است و مثل فرایند حاملگی،زمان بخصوص دارد و طول درمان را با هیچ دارویی نمی توانیم كاهش اساسی دهیم.

اصل ششم : بهترین دارو
بهترین و كاملترین دارو برای درمان هر گونه اعتیاد همان مواد مخدر مصرفی فرد معتاد است كه در طول زمان طبق محاسبات دقیق میزان مصرف آن را كاهش می دهیم تا به موازات كاهش مصرف مواد مخدر سیستم های از كار افتاده جسم فرصت بازسازی خود را داشته باشند.
برای الكل،الكل-برای تریاك،تریاك-برای هروئین ،تریاك چون هروئین و تریاك هر دو از یك خانواده هستند و پایه هر دو مرفین است.

اصل هفتم : عكس العمل های جسم
الف-عكس العملهای آشكار(طول درمان یك تا دو هفته)
اسهال،عطسه،خمیازه،آبریزش بینی و چشم،بی خوابی،استخوان درد و پرش عضلات.
ب-عكس العمل ها یا اختلالات پنهان(طول درمان ده ماه و نیم)
افسردگی،تنبلی،بی خوابی،عدم میل به زندگی،بالا رفتن میل جنسی،ناتوانی جنسی،تمایل به خودكشی و كند ذهنی.

علت:عدم تعادل سیستم های شبه افیونی بدن

توضیح : بعضی از مواد مخدر مثل حشیش فقط عكس العمل های پنهان را دارند و به همین دلیل فكر می كنند حشیش اعتیاد ندارد.

اصل هشتم : سم زدایی
قطع سریع مواد مخدر یا سم زدایی باعث ایجاد شوك مخرب در فرد معتاد می شود و ترمیم اثرات این تخریب بسیار مشكل و در بعضی موارد غیر قابل جبران است بنابراین بستری،بیهوشی و درمان سرپایی امروزی به منظور سم زدایی فاكتورهای غلط درمان اعتیاد هستند.

اصل نهم : داروهای روانی یا روان گردان
برای درمان اعتیاد بایستی فقط از داروهای استاندارد درمان اعتیاد استفاده شود و استفاده از داروهای خواب آور،روان گردان،ضدافسردگی و داروهایی كه مربوط به بیماران روانی می باشد فرآیند درمان اعتیاد را به تعویق می اندازد و شخص دوباره به اعتیاد بر می گردد در حالیكه به مصرف این داروها نیز عادت كرده است.
عوارض طولانی مدت این داروها به مراتب بیش از مواد مخدری مثل تریاك و هروئین است.

اصل دهم : گروه بندی معتادین
الف-نامزدهای اعتیاد شایسته است پیشگیری بعمل آید.
ب-خواستار اعتیاد شایسته است  مهار گردند.
ج-خواستار رهایی شایسته است درمان گردند.

اصل یازدهم : روشهای ترك و درمان اعتیاد
الف - سقوط آزاد یا قطع سریع
ب - شبه سقوط آزاد یا سم زدایی
ج - ترك سنتی با استفاده از مواد مخدر مصرفی و كاهش در مدت 20 روز
د - روش درمان تدریجی

نكته : اعتیاد موضوعی فقط رفتاری نیست كه آن را ترك كنیم اعتیاد بیماری است و بیماری ترك ندارد و بایستی درمان شود.

اصل دوازدهم : تعادل
درمان فوق ترك و رسیدن به تعادل فوق درمان است اشخاصی كه پس از ترك به اعتیاد بازگشت می نمایند در اثر عدم تعادل جسم آنهاست كه درمان نشده است.اشخاصی كه پس از درمان جسم به اعتیاد بازگشت می نمایند در اثر عدم تعادل جهان بینی آنهاست زیرا در طول درمان بایستی روی تفكر و جهان بینی یا نگرش فرد معتاد كار شود و از حالت افیونی بودن خارج شود تا به تعادل جسمی و روانی و جهان بینی برسد.

اصل سیزدهم : آگاهی
بزرگترین اصل در پیشگیری،مهار و درمان اعتیاد آگاهی است مشروط به اینكه فرد پیشگیری كننده،مهار كننده و درمان كننده اعتیاد خودش اعتیاد را كاملاً بشناسد و آن طوری كه اعتیاد هست نه آنطوریكه تصور می نمایند چون اعتیاد در شروع بسیار جذابیت دارد و در ادامه بدبختی.

اصل چهاردهم :
هیچ فرد یا پزشك یا روانپزشك ،روانشناس كه اعتیاد را بصورت تخصصی نخوانده است و كارآموزی نكرده نمی تواند و نباید معتادها را درمان كند چون هر فرد معتاد الزاماً بیمار روانی نیست.

منبع : مقاله علمی سم نزدایی (مهندس حسین دژاكام)

ویژگی‌ های شخصیت نرمال

وقتی به دیگران می‌رسید چگونه رفتار می‌كنید؟

موقع عصبانیت چه‌طور واكنش نشان می‌دهید؟

 وقتی كسی به شما محبت می‌كند از رفتار او چه برداشتی می‌كنید ؟ ....

و چگونه به آن پاسخ می‌دهید ؟

همگی با نوع شخصیت شما ارتباط دارد. پس به عبارت دیگر می‌توان گفت كه شخصیت ما از مجموعه‌ای از افكار، احساسات، هیجانات، رفتارها و واكنش‌ها تشكیل شده است كه از نوجوانی و جوانی در ما شكل می‌گیرد و تاثیرات آن بر تمام جنبه‌های زندگی سایه می‌افكند و در طول زندگی‌مان تقریبا الگوی ثابتی دارد...


اما شخصیت سالم واقعا چگونه است، چه خصوصیاتی دارد یا باید چه كیفیتی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است دوباره به تعریف بالا درباره شخصیت نگاهی بیندازیم و به چند نكته دقت كنیم. اول اینكه فراگیر بودن و تاثیرگذاری بر جنبه‌های مختلف زندگی از شرایط اصلی شخصیت است. به این معنی كه شخصیت یک فرد تقریبا در همه برخوردها و شرایط مختلف زندگی او تاثیرگذار است.


نكته دوم ثبات نسبی این خصوصیات در طول زندگی است. به این شكل كه پس از شكل‌گیری در اوایل دوران جوانی، ادامه می‌یابند و با گذشت سالیان تفاوت كمی می‌كنند. به همین علت است كه نمی‌توان انتظار داشت افراد پس از ازدواج، زیاد تغییر كنند. نكته دیگر اینكه شخصیت هم شامل افكار، عقاید و برداشت‌های فرد است، هم شامل هیجانات، عواطف و احساسات و هم توانایی كنترل و مدیریت این هیجانات و احساسات. بالاخره اینكه رفتار و برخوردهای ما در شرایط گوناگون نیز بخش مهمی از شخصیت‌مان را تشكیل می‌دهند.

پس شخصیت من را در صورتی می‌توان سالم دانست كه اولا صفات اخلاقی‌ام باعث شود تا بتوانم روابط مناسب و پایداری با بیشتر افراد برقرار نمایم، بتوانم هیجانات و احساسات شدید و ناگهانی خود را كنترل كنم یا آنها را به شكلی جامعه‌پسند بروز دهم و رفتارم با هنجارهای جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كنم تفاوت اساسی نداشته باشد یا به عبارت دیگر بتوانم به شكل مناسبی خودم را با این هنجارها وفق بدهم. افراد دارای شخصیت سالم می‌توانند حتی در شرایطی كه برایشان دلخواه نیست خود را كنترل كنند و به شكلی از خود انعطاف نشان دهند یا برای تغییر شرایط محیطی اقدام لازم را بكنند. خوب اگر شما هم مثل من همه این خصوصیات را ندارید، لازم نیست خیلی نگران یا از خود ناامید شوید. اگر حتی برخی از اینها را هم داشته باشید به احتمال زیاد شما اختلال شخصیت ندارید!



چگونه بفهمیم که باور ما درباره خودمان منفی است؟

اما,چگونه بفهمیم که باور ما درباره خودمان منفی است؟ برای دانستن این مسئله به سوالات زیر پاسخ دهید : 1- آیا خود را مسئول شکست هایت میدانی؟ 2- آیا فکر می کنی به خاطر اشتباهاتت باید تنبیه شوی؟ 3- آیا از خودت بدت می آید؟ 4- آیا خود را صاحب صفات بدی می دانی؟ 5- آیا خود را شایسته موفقیت نمی دانی؟ اگر جواب هایت مثبت است, باور شما از خویشتن منفی است! در نتیجه فاقد عزت نفس هستید و این بسیار بسیار بد است!! اما, چگونه می توان تغییر کرد و عزت نفس را در خود تقویت نمود؟ اول باید بدانیم: زندگی پیوسته مجموعه ای از شکست ها و پیروزی هاست و از خاطر نبریم : فقط مردگان هستند که اشتباه نمی کنند! و به خاطر بسپاریم : (( شکست ها از ما انسانهای توانمدتری می سازد! )) زیرا ; ما بهترین درس ها را در زمان سختی آموخته ایم ! و به خاطر داشته باشیم ; هیچ لغزشی به خطا بدل نمی شود, مگر آنکه کمر به اصلاح آن نبندی! (( مایکل ریله )) معتقد است: کسی که کاری نمی کند اشتباه هم نمی کند. جوهر این گفته در واقع این است که , حتی اگر بسیار کوشش کنی, باز از بروز لغزشها چاره ای نیست. و اگر خطاهای بسیار کنی, باز هم امکان خطا اینجا و آنجا هست. اما از یاد مبر, اگر پیگیر باشی, در نهایت به مقصود دست خواهی یافت, واگر گاهی در راه فرو افتی , از فرو افتادنت بس بیشتر از ایستادنت می آموزی, بس بکوش و بساز و دریاب آنچه که می توانی باشی ! جالب است اگر بدانید که : ادیسون 1300 لامپ را سوزاند تا توانست یک لامپ را اختراع کند! ولی هیچ کس نمی پرسد چند لامپ سوزاند؟ پس برا رسیدن به قله موفقیت باید اشتباه و شکست را هم تجربه کنیم و نقاط ضعف و قوت خود را به گونه ای شفاف بشناسیم و بکوشیم, نقاط ضعف خود را به مرور مرتفع و نقاط قوت خویش را تقویت نماییم . به خاطر بسپار: در وجود هر انسان فرشتگانی وجود دارند که تنها آرزویشان آن است که روزی زاده شوند ! و از یاد مبر که با مرگ یک صفت بد و تولد یک صفت خوب, یک فرشته از درون تو متولد می شود و این حالت آغاز جدیدی برایت خواهد بود, پس دانستیم که: موفقیت = اعتماد به نفس + عزت نفس مطمئن باشید اگر با صداقت ستون های آن را پر کنید. بزودی حاصل سبز آن را شاهد خواهید بود!

افتتاحیه

می توان تنها شد ...
می توان زار گریست ...
می توان دوست نداشت ...
و دل عاشق آدمها را زیر پاها له کرد ...
می توان چشمی را به هیاهوی جهان خیره گذاشت ...
می توان صدها بار علت غصه دل را فهمید ...
می توان ...
می توان بد شد ، بد دید و بد اندیشه نمود ...
آخرش هم تنها میتوان تنها رفت ...
با جهانی همه اندوه و غم بد بختی ...
یادگاری ؟! همه جا تلخی و سردی و غرور ...
فاتحه ؟! خوب شد رفت ! عجب آدم بد خلقی بود ...
ولی ای کودک زیبای دلم ، آن ور سکه تماشا دارد ...

سلام امروز اولین روزه افتتاح وبلاگ انجمن علمی روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون هست

خوش اومدید